sobota, 23 listopada 2013

Hity, które nuci cały świat. A przynajmniej powinien.

      Są takie piosenki, które znają wszyscy. Ich fenomen polega na tym, że mniej więcej każdy potrafi zanucić przynajmniej  refren, ale nikt nie zna dokładnego tytułu lub też wykonawcy. Utwory lepsze, gorsze, starsze, nowsze. Kultowe i badziewne. Nie ma reguły na to, który z nich zostanie w przyszłości hitem. Pewne jest za to jedno: istnieją takie kawałki, które powinniśmy znać. 

1. Bon Jovi- Livin'on a prayer.
  * Klasyk muzyki  rocka z 1986r. 20 lat po powstaniu został okrzyknięty numerem 1 na liście 100 Największych Przebojów lat 80. Inni uznają go nawet za hit wszech czasów. Bez względu na preferencje, Livin'on a prayer stało się najbardziej charakterystycznym singlem zespołu Bon Jovi. 

2. Dire Straits- Sultans of Swing.
 * Pierwszy singiel z pierwszej płyty muzyków, wydany w 1979. Zyskał ogromny rozgłos, pomimo, iż album w ogóle nie cieszył się popularnością- stał się hitem i w USA i w Wielkiej Brytanii, później o świetności tego utworu przekonał się cały świat. Opowiada o tym, co dla muzyków najważniejsze: o radości z samego grania, sława jest dla nich bez znaczenia. Gitarzysta Mark Knopfler, którego geniusz możemy usłyszeć w tej piosence, jest przez wielu uznawany za jednego z najlepszych gitarzystów świata! 

3. Pink Floyd- Another Brick in the Wall.
 * Frazę We don't need no education kojarzy chyba każdy szanujący się człowiek słuchający muzyki. Utwór pochodzi z 1979 roku. Tak naprawdę są to trzy kompozycje oparte na jednym motywie muzycznym, a przytoczone przeze mnie słowa pochodzą z najbardziej znanej części- części II. Szczyciła się ona pierwszym miejscem na amerykańskich oraz brytyjskich listach przebojów, lecz ze względu na treść została zakazana w kilku krajach. Piosenka znajduje się na liście 500 Największych Hitów Wszech Czasów magazynu Rolling Stone. 

4. The Batles- All You Need Is Love.

Hymn hipisów, jedna z najsłynniejszych, a kto wie, czy nie najsłynniejsza, piosenka duetu Lennon/McCartney wykonywana przez The Beatles. Rolling Stone przyznało mu 362. miejsce na liście 500 Utworów Wszech Czasów. Refren piosenki stał się mottem i inspiracją dla mnóstwa kolejnych pokoleń.

5. Roy Oribison- You Got It.

 * Piosenka wciąż wykorzystywana w przemyśle muzycznym(kategoria weselna, przeróbki) i reklamowym. Pochodzi z albumu wydanego w roku 1989. Kilka dni przed śmiercią, Roy dał swój jedyny publiczny wykon tego kawałka. You Got It pozwoliło temu artyście powrócić do listy top pierwszy raz od 24 lat. Po 6. latach hit powrócił w wersji Bonnie Raitt jako wersja do ścieżki dźwiękowej filmu Boys on the Side.

      To tylko piątka spośród kilkuset kultowych hitów świata. Przyznam szczerze, że sama nie byłam ich znawczynią, dopiero dzięki mojemu nauczycielowi gitary (oraz śpiewanym piątkom na angielskim) poznałam je od strony muzycznej zwłaszcza. Dobór hitów może być bardzo różny: mogą to być listy magazynów muzycznych, wasze prywatne hit, przeboje weekendowych imprez, czy królowie You Tube. Idąc tym tropem... Czy What does the fox say za kilka lat dobrnie do rangi hitów? :)


~Pta_szysko.

Video dzięki Bloggerowym możliwością skorzystania z bazy You Tube. Nie są mojego autorstwa, ani moją własnością. 



6 komentarzy:

  1. Świetny pomysł na post, ale nie wierzę, że ktoś nie wie, kto śpiewa All you need is love:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbliższa mi jest 3 ofkors ;) jak byłam dzieckiem prosiłam moją mamę żeby puściła mi tą piosenkę z młotkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Do remontu to by mi się przydała taka która by zagłuszyła moje wrzaski na budowlańców i stolarza ;p

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję :) nigdy więcej nie chcę takich remontów ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny wpis. :)
    Nie byłabym przekonana co do 5 jako hicie, ale ogólnie dobry wybór! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję :* może nie tyle pracy bo ktoś odwalił ją za nas, ale nerwów ogrom niesamowity ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze.
Za słowa miłe i te krytyczne.
Dzięki nim wiem, że mam dla kogo pisać dalej! :)