niedziela, 5 stycznia 2014

Dobra Muzyka nigdy nie przestaje grać! ~ Parę DŻEMowych refleksji.



       Wszyscy słuchamy Muzyki- jedni od czasu do czasu, drudzy nie przestają w ogóle. Każdy z nas ma pewnie swój ulubiony zespół, powoli, powoli stając się jego fanem. Kupujemy koszulki, kolekcjonujemy płyty, plakaty, kubki, breloczki i wiele innych, za przeproszeniem, dupereli, no bo przecież wszystko dla kochanego zespołu. Ale czy na pewno kochamy zespół, czyli dokładniej rzecz ujmując Muzykę- czy tylko jego członków, lidera lub prestiż? Do czego zmierzam? Dziś o Dżemie słów kilka.
       Kojarzycie Ryszarda Riedla? Mam nadzieję. Jestem ogromną fanką jego osoby. Zadziwia mnie fakt jego wyjątkowości, talentu, wrażliwości, głosu, aury, którą roztaczał wokół siebie. To wszystko miał na długo przed tym, zanim zaczął brać narkotyki, bo to one są właśnie głównym zarzutem stawianym byłemu liderowi znakomitej grupy Dżem. Niesłusznie zresztą, gdyż Riedel sam ostrzegał przed ich wpływem, ale nie o tym dzisiaj. A Pawła Bergera znacie? Jeden z założycieli zespołu, główny kompozytor, wybitny klawiszowiec. Można powiedzieć, że tak naprawdę to właśnie on stworzył podwaliny do legendy, jaką dziś jest kultowa Muzyka Dżemowców. Obaj wymienieni przeze mnie Panowie nie żyją: 1994- pożegnaliśmy Rysia, który swoją walkę przegrał; 2005- nieszczęśliwy wypadek zabrał z tego świata Pawła.  A co robi wielu "fanów"? Mówi, że Dżem już się skończył...



      Nie powiem, że nie rozumiem tych głosów. Owszem, rozumiem. Tylko nie mogę się z nimi zgodzić. Dżem to zespół: to nie tylko piosenki Ryśka i klawisze Bergera. To cała Muzyka, idea, cel, dla którego grają, styl, przekaz, FANI, wszyscy muzycy, i dużo, dużo więcej. Dzięki temu, że Dżem istnieje do tej pory, że jego członkowie zdecydowali się dalej istnieć, pomimo utraty tak kluczowych członków, ja mam możliwość pójścia dzisiaj na ich koncert czy, w tym właśnie roku 2014, świętowania ich jubileuszu- mogę podążać ich Muzyką oraz wartościami, które przekazują, a one, wierzcie mi, nie zmieniły się w stosunku do tego, co przekazywali Rysiek oraz Paweł. Dobra Muzyka nie istnieje bez Ryśka? Chyba nie słyszeliście Maćka Balcara w akcji... Kompozycje bez Pawła? Janusz Borzucki i pozostali,„klasycy” Dżemowi, muzycy świetnie dają sobie radę. A grają ciągle dla nich: Ryśka i Pawła, z którymi Dżem stworzyli. A grają ciągle dla nas: dla wiernych fanów. A kto twierdzi, że Dżemu już nie ma, niech uważnie przyjrzy się ich Muzie- stary, dobry Dżemowy styl i klasa... ;) Rysiek i Paweł byli wybitni. Teraz należy im się pamięć i szacunek, ale skreślać zespołu bez nich absolutnie nie należy. Dżem istnieje. Dajcie tylko szansę Dżemowi XXI wieku.



Kryję twarz za zasłoną rąk, gdybym mógł pewnie uciekłbym stąd,
ciągle myślę: gdzie był błąd, gdzie był mój błąd?
(...)
Tak walczę ze złem, a zło rośnie we mnie z każdym dniem,
jaki w tym sens?

Koniecznie sprawdź, czy jeszcze rosną Ci skrzydła u rąk.
Nic nie trwa wiecznie, a więc goń życie, goń!
(...)
Tańcz w świetle gwiazd, w końcu nie pierwszy raz.
Los Ci sprzyja, fart nie przemija,
tańcz w świetle gwiazd!

Byłem cieniem, teraz jestem cieniem cienia,
jeszcze wczoraj miałem dokąd iść. 
Kiedyś coś, coś we mnie pęknie,
I naprawdę wtedy klęknę:
Boże mój, Boże ratuj mnie!

Idź zawsze do przodu, nie oglądaj się wstecz, o nie. 
Nie holuj smutku za sobą, bo przecież nie wiesz,
no nie wiesz co...
Co spotkać Cię może, a jutro niesie nadzieję i,
choć może głupio to brzmi,
bądź przyjacielem swym, a zaczniesz na nowo żyć!

~Ptaszysko


Video dzięki Bloggerowym możliwością skorzystania z bazy You Tube. Nie są mojego autorstwa, ani moją własnością. 

8 komentarzy:

  1. Bez bicia przyznaję, że nie znam Dżemu bez Ryśka. Ale wcale mi to nie przeszkadza, uwielbiam jego głos i emocje, które w nim słychać, choćby już tylko na nagraniach. Być może kiedyś najdzie mnie ochota na tę nowszą odsłonę zespołu, ale to jeszcze nie teraz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale Cię rozumiem, ale przynajmniej nie rzucasz hasła, że Dżem nie istnieje. :) Mam nadzieję, że najdzie, bo są naprawdę świetni.

      Usuń
  2. Te piosenki są piękne. Jestem zaskoczona, naprawdę. Sama słyszałam tylko klasyki "starego" Dżemu ;) A te nowe są naprawdę piękne, nie oszukujmy się... Myślę, że istnieje typ ludzi, którzy na wstępie się uprzedzają i nie chcą słyszeć o jakichkolwiek zmianach. A to bardzo dużo im odbiera ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo cieszę się z tych słów! Właśnie dlatego napisałam ten post- bo sama byłam zaskoczona tą płytą, tym jak bardzo jest ona dobra, a muzyka naprawdę głęboka i stylowa. Dzięki! :)

      Usuń
  3. Dżem się nie skończył zwyczajnie nieco zmienił postać :)
    Dziękujemy :) :DDD w miarę dogadują, bez większych burd i napięć ;) łóżeczko jest wyłącznością Kiwaczka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A gdzie tam dają ;D jest tyle różnych sytuacji gdzie chcę zrobić fotę a tu klops ;/

    OdpowiedzUsuń
  5. Przydałby się jakiś porządny celebryta w Polsce ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo, w sumie brzmi ciekawie. :D
    Pozytywnie zaskoczyła mnie zakładka "Oficjalna strona SP", jej, moja krew. :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze.
Za słowa miłe i te krytyczne.
Dzięki nim wiem, że mam dla kogo pisać dalej! :)